Streaming muzyki za pośrednictwem kanałów internetowych stał się tak bardzo popularny, że w USA wyprzedził korzystanie z plików MP3 i fizycznych nośników. Jak do tego doszło i czy dotyczy to tylko muzyki?

Czym jest streamowanie utworów muzycznych?

Inaczej mówiąc streaming to strumieniowanie, czyli możliwość odtwarzania online – ale nie tylko muzyki. Dotyczy to także obrazów wideo – seriali i filmów. Ta usługa coraz bardziej zyskuje na popularności. W Ameryce już zdominowała rynek – co potwierdza badanie rynku wykonane przez Recording Industry Association of America (RIAA).

Amerykanie kochają streamować

Jak poznać miłość do streamowania? Najprościej po jej ilości. W 2010 roku streaming obejmował tylko 7% rynku muzycznego w USA. Niespełna dziesięć lat później, liczba ta zmieniła się w 80%. Aby dać Ci jeszcze większy obraz liczbowy tego zjawiska – 10 lat temu subskrypcje streamingu dotyczyły ok 1,5 miliona użytkowników. Dziś wynoszą one aż 61 milionów. Na przestrzeni ostatniej dekady jak grzyby po deszczu zaczęły wyrastać serwisy streamingowe. Swoje życie w 2011 roku zaczął Spotify, dalej w 2014 AppleMusic, a do tego można jeszcze wyróżnić Amazon Prime Music, YouTube Music czy też Pandorę.

Skąd trend na streamowanie?

Streaming ma tą przewagę nad nośnikami fizycznymi, że niezwykle łatwo się z niego korzysta. Słuchać muzyki i oglądać filmy możesz dosłownie wszędzie, gdzie tylko masz dostęp do internetu. Znaczącym czynnikiem jest także dostępność smartfonów. Przed laty tylko niewielka ilość osób mogła pochwalić się posiadaniem takiego urządzenia – dziś ze smartfona korzysta już praktycznie każdy.

Nie tylko muzyka

Internet wypełniają przeróżne treści, dlatego streaming nie dotyczy jedynie muzyki. Równie dużą popularnością cieszy się streamowanie filmów, seriali i innych relacji wideo w czasie rzeczywistym. Świadczy o tym chociażby raport StreamElements i Arsenal, wg którego w roku 2019 na oglądaniu streamów użytkownicy spędzili aż 13 miliardów godzin! Liczba rzeczywiście wydaje się imponująca. To wszystko sprawia, że firmy zaczynają poszukiwania kolejnych niszy, aby zdobyć nowych klientów. Przykładem jest Netflix, który testuje w Indiach nowe formy opłat abonamentowych. Czy się sprawdzą? Pewnie niebawem się przekonamy.